Kundcase: Betsson

Kundcase: Betsson

Dagens 10 000 kronors-fråga inom rekryteringsbranschen är “Hur gör du för att rekrytera bra och kompetent personal inom IT och tech?” Vi har pratat med David Nilsson på Betsson Group som är specialist inom rekrytering - inriktning tech.

David har varit på Betsson Group i 2 år och har under åren förfinat sin metodik när han letar talanger inom IT och tech. Att hitta rätt kandidater som både har kompetens och driv, samt vill utvecklas inom företaget är i huvudfokus då Betssons IT-utveckling är en viktig del i deras erbjudande. Under 2017 har han med kandidater från Uptrail haft över 50 intervjuer och anställt 8 personer till både seniora och juniora roller inom tech.

När David rekryterar fokuserar han mycket på att vilken bild Betsson visar upp mot kandidaterna i rekryteringsprocessen. Det är viktigt att deras värdegrund, både för företaget och specifikt på inom IT, når ut till kandidaterna redan vid första kontaktpunkten.

“På Betsson värdesätter vi att visa upp vår förmåga att lära ut och utvecklas tillsammans genom att arbeta i team.”

Deras värdegrund, att aktivt med att lära ut och utvecklas tillsammans i teamen inom tech ger David som rekryterare en bra förutsättning när det är många som vill åt talangerna. Han får ett större spann av kandidater att attrahera och arbeta med när han kan anställa både juniora och seniora profiler med olika specialistkompetenser.

För att deras värdegrund och värderingar ska fungera bra i vardagen så blir kraven på personligheten större. Det blir viktigt att hitta de kandidater som aktivt vill lära sig mer och utvecklas vidare i sin roll.

“Alla kan ju lära sig koda, men det  absolut mest viktiga är att man har ett stort driv.”

Hur gör han då för att nå ut till målgruppen? Davids egna erfarenheter är att det absolut bästa är att lyssna på dina anställda. De har ideér och tankar inom sitt område och vet hur de vill och kan utvecklas. Om du inte arbetat med tech, kan det vara svårt att förstå vad deras drivkrafter är. Att lyssna på de idéer och förslag som dina utvecklare är en viktig nyckel för att nå ut till era kandidater. David menar på att det är viktigt att testa olika kanaler och verktyg för att hitta en eller några som passar ens eget företag bra.

Ett annat tillvägagångssätt David har för att få kontakt med så många kandidater som möjligt är CV-lös rekrytering. Det gör det enklare för kandidater att ansöka och intervjun börjar direkt. I det formatet blir frågorna väldigt viktiga menar han, eftersom de identifierar er som företag. Genom den spelningen så påverkar det även vilken typ av individer som söker rollen.

“Era frågor kommer spegla er och vilka typer av individer ni söker. Därefter är det bara att signa upp med Uptrail. Kanske lite säljande från mitt håll, men det funkar =) “

När vi frågar hur han tror att digitaliseringen påverkar rekryteringsbranschen framåt är han stensäker. Det kommer att ha en enormt stor påverkan, bland annat ger det större möjligheter att synas och nå ut till rätt personer för ditt företag.

“Har du inte en röst digitalt tror jag att det kommer bli svårt att fylla sina headcounts."

Läs vår guide

Så skriver du en jobbannons som attraherar fler kandidater

Läs nu