Rekrytering, Nyheter

Det svenska techbolaget Uptrail lanserar en produktnyhet som enligt dom själva kommer förändra matchningen mellan företag och jobbsökare - en smart algoritm som automatiskt bedömer och betygsätter en kandidats erfarenhet och kompetens utifrån företagets behov för just den rollen.

Uptrail är det svenska techbolaget som 2014 lanserade en ny teknisk plattform som gjorde det möjligt för jobbsökare att söka jobb utan CV eller personligt brev via mobiltelefonen. Sedan dess har deras plattformen för jobbsökande och annonsörer snabbt etablerat sig som en av de snabbast växande marknaden med över 1000 varumärken och tiotusentals jobbsökande som aktivt använder plattformen.

”Att ta steget mot AI har varit planen från början, men det har tagit tid att få till algoritmen med de träffsäkra resultat som vi vill att den ska leverera. Då vårt ansökningskoncept bygger på att kandidaten anger kvantifierbar data som t.ex specifika kompetenser och antal års relevant arbetslivserfarenhet har vi helt andra möjligheter att bygga automatiserade funktioner än våra konkurrenter.” säger Gustaf Winnberg, VD på Uptrail.

Så ser den automatiska screeningen ut

Funktionen bygger på Uptrails CV-lösa ansökningsprocess där kandidaterna svarar på 5-10 frågor om deras kompetens, erfarenhet och lämplighet för ett specifikt jobb, direkt i mobilen. Algoritmen arbetar utifrån en avancerad poängsättning av kandidatens svar där flera olika parametrar inom både kvanité och kvalité mäts in. Matchning mellan kandidaten och det specifika jobbet sammanfattas i ett slutgiltigt betyg som ger rekryteraren en snabb indikation på kvalitén på ansökan.

Rekryteringsföretaget Serendipity Professionals är en av de första kunderna som utvärderat funktionen. ”Det är verkligen ett bra steg i kvalitetssäkringen som underlättar en stressad vardag mycket. Med hjälp av denna funktion kan vi snabbare identifiera rätt personer i gallringsprocessen vilket sparar tid och effektiviserar vår process.” säger Daniel Dudek, Head of Recruting.

Uptrail har under hösten släppt flera produktnyheter och Gustaf berättar att detta bara är den första algoritmen de implementerar. Framöver väntar förbättringar i matchningarna i jobben som visas för kandidaterna och även mer avancerade lösningar i kanalutbudet i Uptrails Audience Network.

Share
Anna Helin

Written by Anna Helin

Jag skriver om konkreta tips att använda i rekryteringen men delar också bra saker som andra har skrivit. Med min erfarenhet från marknadsföring väver jag ofta in metoder och tillvägagångssätt som används framgångsrikt där. Happy reading!





Gör som 1000+ företag, börja rekrytera mobilt idag.

Testa vårt annonssystem. Du betalar enbart när du publicerar din första annons.

BÖRJA NU