Kundcase, Rekrytering

Aloq är webbyrån i Östersund som jobbar med kunder i hela Sverige. Med en modern digital strategi och rätt resurser på företaget har de lyckats knipa stora kunder så som Astma och allergiförbundet, JCDecaux och Svensk Fastighetsförmedling. Men att rekrytera rätt personer inom Tech och Digitalt, när du har kontoret i en mindre stad kan vara en rejäl utmaning. Vi har pratat med Lars Eriksson, en av grundarna till Aloq för att höra hur de gjorde när de skulle hitta sin nästa webbredaktör.

Lars Eriksson på Aloq

I våras var det dags för teamet på Aloq att utöka igen, denna gång sökte de efter en webbredaktör somskulle stärka deras team med att skriva texter och uppdatera hemsidor åt deras kunder. Han valde att använda Uptrail för att det är enkelt och snabbt att skapa upp en rekryteringsannons och för att få det CV-lösa formatet.

När vi pratar med Lars om vad som är viktigt att tänka på för att kunna attrahera kandidater med rätt kompetens och rätt drivkraft i en mindre stad menar han på att det absolut viktigaste är att vara konsekvent med sin Employer Branding:

“Gör en ansträngning och visa upp det arbete ni gör löpande för att ha ett grundläggande intresse för ert företag, även när rekryteringsprocessen inte pågår.”

Det går inte att endast göra punktinsatser när du väl behöver rekrytera, en bra Employer Branding byggs upp över tid och blir bättre med åren, som ett fint vin. Om du gör rätt och är konsekvent får allt fler ambassadörer för ditt varumärke.

I Östersund är det vanligt att använda Arbetsförmedlingen som annonsplats för flera olika roller, men det är något som Lars inte ser som ett alternativ för just talanger inom tech och digitalt. Eftersom målgruppen finns online, är det viktigt att både Employer Branding och hela ansökningsprocessen finns där också:

“Arbetsförmedlingen är ju tokigt obsolete inom vår bransch och går inte använda. Man måste arbeta med att synas väl online och ansökningsprocessen blir väldigt mycket enklare med er tjänst. Viss information vill man ha från alla som man säkerställer på så vis.”

Att göra det enkelt för kandidaten har varit extra viktigt för Lars. På så sätt säkerställa att han får in många intresserade kandidater även när urvalsgruppen inte alltid är den största. Genom att eliminera CV och personligt brev, och istället arbeta med frågeformulär har han lyckats få in ett stort urval för att kunna säkerställa kvalité genom hela processen. Dessutom blev screeningprocessen mycket smidigare när de slapp läsa igenom CV:n och kunde titta på hur kandidaterna svarat på skallkraven direkt.

Hur gick det då? Lars har onekligen en fingertoppskänsla för sina kandidater, för han tog snabbt in Martina på intervju och hon var också helt rätt person för jobbet! Bra jobbat Lars och vi hoppas att Martina kommer trivas bra hos er!

Share
Anna Helin

Written by Anna Helin

Jag skriver om konkreta tips att använda i rekryteringen men delar också bra saker som andra har skrivit. Med min erfarenhet från marknadsföring väver jag ofta in metoder och tillvägagångssätt som används framgångsrikt där. Happy reading!





Gör som 1000+ företag, börja rekrytera mobilt idag.

Testa vårt annonssystem. Du betalar enbart när du publicerar din första annons.

BÖRJA NU