Tips, Rekrytering

Att sprida företagets lediga tjänster och roller i sociala medier blir allt vanligare för att öka synlighet och driva fler ansökningar. Men det kan även stjälpa mer än att hjälpa om posten blir ointressant, svår att läsa mer om eller ger fel intryck av företaget. Misstag i formattering, ordval och bildval kan påverka både vem och hur många som söker, men även varumärket över längre tid. Här är 6 vanliga misstag när du delar ett jobb i sociala medier.

 

 

1. Utan beskrivning eller förklaring

Att bara dela en länk, utan beskrivning eller förklaring gör att du varken vet vem det vänder sig till, eller varför jag ska jobba just där.

ingen-text.jpg

 

2. Länken blir bara textlänk

Få din länk att bli utfälld till en stor klickyta för att både dra mer uppmärksamhet och ge den som läser en bättre känsla av innehållet du delar. Idag är vi så bortskämda med tydliga anvisningar kring var vi ska klicka och här blir det många felklick på en bild istället för på länken.

ej-utfalld-lank.jpg

 

3. Med bara kravspecifikation

Visst är det viktigt med vad jag ska göra på jobbet, men det är ofta kultur, värderingar och mjuka värden som gör att vi väljer att klicka på sociala medier. Hjärnan är instället på "simple mode" och en rak text med krav matchar inte den sinnesstämningen. Sätt dig in läsarens situation när du skapar posten.

mycket-text.jpg

 


5 steg för en bättre jobbannons


 

4. Samma post i alla kanaler

Sprida brett och sprida mycket är det som förespråkas överallt. Men att lägga samma post på alla kanaler skapar vissa svårigheter i läsbarheten, och blir lite väl genomskinligt att posten faktiskt är skapad för en annan kanal från början. Ta 5 minuter att anpassa till varje unik kanal.

samma-kanaler.jpg

 

5. Med överanvändning av interpunktioner

Du är så taggad för att få en ny kollega och vill att alla verkligen ska söka och älska jobbet. Men att översälja på sociala medier med mängder av utropstecken, ikoner, egengjorda pilar etc kommer bara skapa en känsla av att rollen inte är så attraktiv samtidigt som det blir svårt att läsa (igen). Läs igenom din egen post innan publicering. På sociala medier fungerar temat "less is more" så se till att välja en eller max två budskap för din post. 

maxa-allt.jpg

 

6. Utan Extern länk

Idag är det konkurrens om talangerna inom många branscher. Att ge ett seriöst intryck och att jobbet faktiskt finns är en hygienfaktor för att få ansökningar från sociala medier.

no-link.jpg

 

Share
Anna Helin

Written by Anna Helin

Jag skriver om konkreta tips att använda i rekryteringen men delar också bra saker som andra har skrivit. Med min erfarenhet från marknadsföring väver jag ofta in metoder och tillvägagångssätt som används framgångsrikt där. Happy reading!





Gör som 1000+ företag, börja rekrytera mobilt idag.

Testa vårt annonssystem. Du betalar enbart när du publicerar din första annons.

BÖRJA NU